با حضور رئیس حوزه هنری

كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افتتاح شد

نخستین كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صبح امروز پنج شنبه 9 مهرماه همزمان با سومین روزاز چهارمین جشنواره آثار وتولیدات مراكز استانی حوزه هنری با حضور محسن مؤمنی‌شریف؛رئیس حوزه هنری و جمعی ازمسئولان در پارك ایثارگران موزه خط اصفهان افتتاح شد.

به گزارش کمیته تبلیغات و اطلاع‎رسانی چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری، نخستین كتابخانه تخصصی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اصفهان با حضور جمعی از مسئولان ارشد و علاقه‌مندان افتتاح شد. 
در این افتتاحیه، سید‌مهدی سیدین‌نیا، دبیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری ضمن ابراز خرسندی از همكاری مسئولان برای برپایی چنین كتابخانه‌ای گفت: به جهت ظرفیت بالای اصفهان در این حوزه یك ساختمان مستقل به  دفتر ادبیات پایداری و انقلاب اسلامی اختصاص داده شد. 
وی در ادامه افزود: بیش از 5 گروه مستقل به صورت اكیپ كامل در اینجا كار می‌كنند و بر همین اساس نیز بیش از 95 پروژه در دست كار است كه الان ضبط شده و محصول آن در جشنواره نیز بالغ بر 10 كتاب در همین فاصله بوده است.
دبیر چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراكز استانی حوزه هنری اظهار كرد: افتتاح كتابخانه اتفاق خوبی  است. ضمن اینكه در كنار این كتابخانه پروژه‌های مهمی نیز اجرا شده است. 
سیدین‌نیا با اشاره به یك پروژه بزرگ در حوزه انقلاب اسلامی گفت: بالغ بر دو سال است كه روی یك پروژه مهم كار می‌شود. این پروژه روی یك نرم‌افزار راجع به انقلاب اسلامی است كه كار بسیار مهمی انجام شده است  و من معتقدم كه این پروژه چند پژوهش عمیق در خود دارد كه اتفاقی بی‌بدیل است. 
وی ادامه داد: كتابخانه حاضر حدود 3 هزار و 500 جلد كتاب دارد كه 700 جلد این كتابها متعلق به انقلاب اسلامی و مابقی مربوط به دفاع مقدس است كه انشاالله با وجود پشتیبانی‌ها بتوانیم جایگاه كتاب این عرصه را گسترش دهیم.
حجت الاسلام و المسملین سعید فخر‌زاده، مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری انقلاب اسلامی درباره عملكرد این پروژه نیز گفت: یك سلسله فعالیت‌های مهم درباره ادبیات پایداری صورت گرفته است. بر همین اساس نیز یك پروژه به صورت علمی شروع شده كه بالغ بر دو سال است روی آن كار می‌كنیم. 
وی افزود: یك كار اصولی در دست انجام است تا یك الگو برای سایر استان‌ها باشد و فعالیت‌های حوزه انقلاب اسلامی را پوشش دهد.
مدیر دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری انقلاب اسلامی تصریح كرد: در این پروژه فرم‌ها و دستورالعمل‌های لازم وجود دارد و امیدواریم كه این پروژه تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.
حجت الاسلام و المسلمین فخرزاده تصریح كرد: بیش از 500 ساعت مصاحبه در حوزه انقلاب اسلامی صورت گرفته است. در واقع با شخصیت‌هایی مصاحبه صورت گرفته كه شاید در تاریخ فعالیت‌های استانی بی‌نظیر باشد.
وی در پایان گفت: یكی از پروژه‌هایی كه مد نظر ماست مربوط به مرحوم پرورش است. برای ایشان یك پروژه تعریف شده است. متاسفانه ایشان در دوران حیات مصاحبه‌ای انجام ندادند اما ما تلاش‌هایی انجام دادیم تا بتوانیم خاطراتی را كه در میان سخنرانی‌ها مطرح كرده اند به دست آوریم. خود من چند جلسه با ایشان مصاحبه داشتیم تا بتوانیم كتاب معتبری را جمع‌آوری كنیم.





تعداد کل نظرات : 0 منتشر شده : 0 منتشر نشده : 0 غیر قابل انتشار : 0

یادداشت روز


وجود دبیرخانه دائمی جشنواره تولیدات مراکز استانی ضروری است

برای برپایی کیفی‎تر جشنواره صرفا تعداد شمارگان آن، ارتقای کیفی به جشنواره نمی‎دهد، بلکه در جهت پیشرفت دوره به دوره آن، باید دبیرخانه‎ای مرکزی به‎صورت دائمی تشکیل و در فاصله برپایی دوره‎های مختلف جشنواره به‎طور فعال‎تری عمل کنند. تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری کارگاه‎های توجیهی ویژه هنرمندان موجب برقراری ارتباط مستحکم بین هنرمندان با جشنواره و تبیین اهداف برای آنان می‎شود تا با توجیه درست بتوانند آثاری متناسب با اهداف جشنواره تولید و از ارسال آثار آرشیوی پرهیز کنند.

بسیاری از از آثار راه‎یافته به چنین جشنواره‎هایی معمولا آرشیوی بوده و بعضی از آن‎ها به جشنواره‎های مختلف راه یافته‎اند، درحالی که می‎توان با ایجاد دبیرخانه دائمی و فعال به سیاست‎گذاری و توجیه هنرمندان پرداخته و تولیدات فاخری متناسب با موضوع و اهداف برگزارکنندگان جشنواره اقدام کرد. هدف از برپایی این جشنواره‎ها کمک به ارتقای سطح خلاقیت و اندیشه هنرمندان جوان است تا بتوانند با خلق آثار محکم و متناسب با موضوع جشنواره، هنرآفرینی کنند. تداوم جشنواره باعث ایجاد انگیزه بیشتر در جامعه جوان هنرمندان خواهد شد و آنان را وادار می‎کند که به موضوعات مطرح شده در جشنواره عمیق‎تر فکر کنند و از نگاه هنری اثر خلق کنند.

تناسب آثار با ماموریت‎های محوری حوزه هنری از جمله دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، خانواده و بیداری اسلامی از مهمترین ملاک‎ها در این زمینه است. این آثار متناسب با این سیاست‎ها و از بعد مسائل فنی، هنری و زیبایی‎شناسی ارزیابی و داوری می‎شوند. قزوین از دیرباز در زمینه هنرهای تجسمی از جایگاه ممتازی برخوردار بوده است و به‎واسطه همین ویژگی برجسته، شایستگی و استحقاق این را دارد که دبیرخانه بخش تجسمی تولیدات مراکز استان‎ها را از صفر تا صد بر عهده داشته باشد.

کشف استعدادهای جوان و هدایت آن‎ها مهمترین رسالت جشنواره‎های هنری است. اگر برپایی این جشنواره‎ها صرفا برای برگزاری باشد، بیشتر به‎منزله یک کار نمایشی است، اما اگر به‎صورت کیفی‎تر و دائمی‎تر باشد، می‎توان استعدادهای زیادی را در تمام حوزه‎های مختلف شناسایی و به رشد کمی و کیفی آنها کمک کرد.

 

تولیدات مراکز استان


مصاحبه و گفتگو


گالری تصاویر


فراخوان جشنواره